9 квітня. 9 клас Основи здоров'я.
Підручник з Основ здоров’я. 9 клас. Тагліна - Нова програма
Розділ
4
СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я
Вивчивши цей розділ,
ви дізнаєтеся про:
• соціальне благополуччя;
• соціальну компетентність;
• репродуктивне здоров’я молоді;
• чинники міцної родини;
навчитеся:
• ефективно спілкуватися і розбудовувати міжособистісні стосунки;
• оцінювати ризики інфікування ІПСШ, ВІЛ, гепатитами В і С;
• протидіяти стигматизації та дискримінації;
• оцінювати ризики для життя і здоров’я людини на особистому рівні.
СОЦІАЛЬНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ. СОЦІАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ
§ 22. Стосунки й рівні спілкування. Навички ефективного спілкування. Формування міжособистісних стосунків з дорослими й однолітками
Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Ганна висловила свою думку щодо правил спілкування між людьми. Олег заперечив їй: «Ти не права!» Кирило теж заперечив, але він сказав: «Я думаю інакше». Як ви вважаєте, з ким із хлопців Ганна хотіла б продовжити бесіду? Чому?
Стосунки й рівні спілкування
Стосунки — це різноманітні зв’язки між людьми, що передбачають спілкування. Саме спілкування дає можливість людям передавати вміння й знання, впливати одне на одного, пізнавати самих себе, знаходити підтримку й порозуміння з іншими.
Під час спілкування людина може ставитися до співрозмовника як до особистості, що заслуговує на повагу, а може маніпулювати ним і не поважати його. Ми можемо спілкуватися за допомогою слів — це вербальне спілкування, а можемо «поговорити» й без слів — за допомогою міміки, жестів або дотиків.
Як розібратися в цих особливостях спілкування?
Розгляньмо різні рівні спілкування.
Духовний рівень спілкування дає можливість відкрити співрозмовнику свою особистість, себе справжнього. Це вимагає особливих внутрішніх зусиль — духовних, емоційних, інтелектуальних. Тільки з дуже близькими, надійними, вірними людьми, які нас розуміють, ми будемо спілкуватися на духовному рівні.
У чому, на вашу думку, полягає культура спілкування?
Порівняйте діловий та ігровий рівні спілкування. Що в них спільного? Чим вони відрізняються?
Діловий рівень спілкування необхідний під час співпраці, він передбачає взаємоповагу, спрямованість на успішне виконання спільної роботи, конструктивне розв’язування проблем.
Ігровий рівень спілкування характерний для неформальних ситуацій, коли ми зустрічаємося з друзями або близькими людьми. Цей рівень дає можливість пожартувати, виявити артистичність, неповторність, оригінальність. Під час ігрового спілкування можна розслабитися, бути відкритим, виявляти різні грані своїх талантів.
Маніпулятивний рівень спілкування передбачає, що людина сприймає співрозмовника як засіб досягнення власних цілей. Наприклад, у ситуації, коли хтось намагається нам щось продати. Таке спілкування має на меті переконати нас у високій якості товару та його необхідності для нас. Маніпулятор зовсім не думає про інтереси іншого, бо йому це байдуже, головне — він сам.
Необхідно навчитися захищатися від тих, хто під час спілкування з нами використовує винятково цей рівень спілкування. Не варто сваритися з ними, достатньо спокійно сказати тверде «ні».
Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. На маніпулятивному рівні спілкується людина, яка намагається змусити нас зробити щось вигідне саме їй (наприклад, виконати її роботу, допомогти у вирішенні її проблем, захистити її інтереси). Як розпізнати спроби маніпуляції та як правильно реагувати в таких випадках?
Рівень спілкування за допомогою масок, які людина використовує в різних ситуаціях. Наприклад, маска зразкового учня, веселого хлопця, усім незадоволеної красуні, ділової людини. Такий рівень спілкування характерний для ситуацій, коли людина не дуже зацікавлена у спілкуванні або хоче справити певне враження.
Примітивний рівень спілкування демонструють неввічливі й грубі люди, яких не хвилює, як їх буде сприймати співрозмовник. Звичайно, таке спілкування нікому не приносить задоволення, оскільки воно пов’язане зі значним негативним емоційним навантаженням і зазвичай призводить до конфліктів.
Більше про рівні спілкування ви можете прочитати в додатковому матеріалі до параграфа на сайті.
Навички ефективного спілкування
Для ефективного спілкування необхідно мати певні навички.
Поради для ефективного спілкування:
• розмовляючи з людиною, дивіться їй в очі, покажіть, що ви довіряєте їй, а вона цілком може довіряти вам;
• завжди пам’ятайте ім’я співрозмовника і звертайтеся до нього на ім’я у ході бесіди, це дуже важливо;
• виявляйте щирий інтерес до людини, цікавтеся її поглядами, думками, діями;
• не треба забагато говорити про себе, намагайтеся слухати співрозмовника, інакше який сенс у розмові, якщо ви не хочете нікого слухати, окрім себе.
Ефективне спілкування — це змістовне спілкування. Воно передбачає, що співрозмовники мають широкий кругозір, можуть ставити цікаві запитання і давати обґрунтовані відповіді. Якщо ви всебічно розвинена людина з різноманітними інтересами й поглядами, то ви завжди будете бажаним співрозмовником.
Чи можуть теоретичні знання замінити реальне спілкування?
Знайдіть необхідну інформацію й дайте відповідь на запитання. Давньогрецький філософ Зенон із Кітіона вважав, що «два вуха й один язик нам дано для того, щоб більше слухати й менше говорити». А швейцарський письменник і поет Йоганн Лафатер писав: «Хочеш бути розумним — навчися розумно запитувати, уважно слухати й мовчати, коли нічого більше сказати». Які правила ефективного спілкування ви можете запропонувати, ґрунтуючись на цих висловах?
Принципи формування міжособистісних стосунків. Стосунки з дорослими й однолітками
Під час формування міжособистісних стосунків з дорослими й однолітками необхідно спиратися на певні загальні принципи.
Перший принцип — це повага до співрозмовника, визнання його права бути особистістю, мати власну думку й обстоювати її, ставити запитання, помилятися й виправляти помилки. Але цей принцип стосується так само й вас. Співрозмовник має ставитися до вас із повагою та дотримуватися всіх правил спілкування. Рівність прав співрозмовників є обов’язковою, інакше діалог не відбувається.
Другий принцип — це відкритість, чесність і довіра під час спілкування.
Третій принцип — це постійне вдосконалення своїх комунікативних здібностей, накопичення досвіду. Необхідно враховувати культурні, освітні, психологічні й професійні особливості людини, з якою ви спілкуєтеся.
Чому спілкування є найважливішою умовою взаємодії людей у процесі будь-якої спільної діяльності?
Опорні точки. Стосунки — це різноманітні зв'язки між людьми, що передбачають різні рівні спілкування: духовний, діловий, ігровий, маніпулятивний, примітивний. Для ефективного спілкування необхідно мати певні навички.
Існують загальні принципи, які треба враховувати під час формування міжособистісних стосунків з дорослими й однолітками.
Запитання для повторення й обговорення
I рівень
1. У чому полягає цінність процесу спілкування?
2. Яке спілкування є вербальним, а яке — невербальним?
3. Наведіть приклади класифікації форм спілкування.
II рівень
4. Які ознаки примітивного рівня спілкування?
5. Якими навичками ефективного спілкування ви володієте?
6. Назвіть принципи формування міжособистісних стосунків.
III рівень
7. У яких ситуаціях є ефективним діловий рівень спілкування?
8. Як визначити маніпулятивний рівень спілкування?
9. Які особливості духовного рівня спілкування?
IV рівень
10. Чому спілкування є найважливішою умовою взаємодії людей у процесі спільної діяльності?
11. Порівняйте діловий і духовний рівні спілкування. Що в них є спільного? Чим вони відрізняються?
Комментарии
Отправить комментарий